Petrova cesta online světem až do Justmighty

Marketing, Život v Justmighty

V první části článku popisuju, jakým způsobem jsem se dostal k online marketingu, a ve druhé části se snažím zachytit život ve studiu Justmighty. Ve všech barvách a odstínech. Samozřejmě.

Škola základ onlinu?

Když jsem se jako malý středoškolák rozhodoval, kam po maturitě, nebylo to nějak extrémně těžké rozhodování. Chtěl jsem do Brna - kdo by taky nechtěl do nejlepšího party města v Česku - a chtěl jsem studovat informatiku. V té době mě nejvíce bavila grafika, a proto jsem si vybral obor Počítačová grafika na fakultě informatiky na Masarykově univerzitě. Ovšem hned na začátku prvního semestru došlo k mému prozření ohledně špatné volby oboru. Byl zaměřený výhradně na matematiku a grafiky bylo minimum. Rozhodl jsem se pro změnu. Bakalářské studium jsem absolvoval na TIMku (Teorie interaktivních médií). Popis oboru sliboval vzdělání v oblasti internetu a nových médií a jako bonus umělecké zaměření. Pro mnohé je nepochopitelné se učit filozofii nebo psychologii, ale zrovna v marketingu jsou to velmi důležité aspekty. Navíc jsem poprvé od základní školy měl ve třídě dokonce i holky!

Po odstátnicování jsem si uvědomil, že tento obor není ten pravý pro mé další rozvíjení a díval se po alternativě. Tak jsem objevil obor KISK. Katedra informačních studií a knihovnictví mě zaujala výběrem přednášejících a jejich přístupem k výuce. Obor je zaměřený na design služeb a obsahuje i základy online marketingu. Vyučující jsou experti ve svých oborech a marně byste hledali v naší zemi školu s takovými lektory.

Digisemestr a začátek marketingu

Jak už to tak většinou bývá i moje první online projekty jsem dělal pro rodinné příslušníky. Otcův obchod s elektronikou byl mojí první větší zkušeností s redakčními systémy, programováním, online propagací a celkově se vším, co správa webu obnáší. Tyhle zkušenosti jsem rozšiřoval i při tvorbě webu pro sestru advokátku, kde jsem zapojil i sílu sociálních sítí. K tomu se přidaly i další projekty, na kterých jsem pracoval během studia.

Člověk se musí neustále vzdělávat a v online prostředí to platí dvakrát tolik. Nikdy nezapomenu na situaci před jednou brněnskou fakultou, ze které vyběhly dvě dívky a radovaly se z úspěšně dokončeného studia slovy: ”Už nikdy se nebudu muset učit.” Pak se nemůžeme divit, že je k sehnání tak málo schopných lidí.

V létě 2015 se jsem se doslechl o chystaném projektu Digisemestr, který měl za úkol vzdělávat mladé v online marketingu. Napsal jsem skvělý motivační dopis a každou sobotu po dobu celého semestru jsem chodil na 8 hodin do školy. V sobotu! Vážně! I já, nejlínější student jsem zvládl o víkendu vstávat a navíc jsem se na přednášky těšil. Každý týden byl na jiné téma a člověk dostal hromady informací o online marketingu.

Justživot s Italem v Justmighty

V posledních letech jsem se zamiloval do cestování a objevování světa. Na přelomu loňského a letošního roku jsem se vrátil z delší cesty “kolem půl světa” a rozhodl jsem se pro změnu - klidnější variantu života, tak jsem si začal hledat práci. Jak už je poslední dobou zvykem, tak většina zaměstnavatelů, ať se tváří jakkoliv “cool” a moderně, požaduje 20 let zkušeností, nejlépe status studenta a za co nejméně peněz.

Pak jsem narazil přes spolubydlícího na Justmighty. Už po první schůzce, na kterou Bart, Tom a Marco velmi rádi vzpomínají (zejména pak na moji dočista propocenou košili), se mi prostředí a myšlenka Justmighty hodně líbila. Přístup a hlavně kolektiv je ve firmě super. Nemůžeme bez sebe být. Po celém týdnu, kdy jsme zavření spolu v kanclu, jdeme v pátek spolu na pivo nebo do kina. Začátek byl sice trochu divočejší, protože jsem nastupoval jako desátý člen a během pár dní nás bylo jen 8. Doteď podezřívám Toma, že najal dva herce, aby ostatní makali víc. :))

Práce marketéra v Justmighty je rozdílná než v ostatních agenturách. Většina má pozice rozdělené na různé “ninje”, kteří se starají pouze o jednu oblast marketingu. Ať už se jedná o PPC, SEO, analytiku nebo social. S Marcem máme na starosti všechny tyto oblasti my dva a navzájem se doplňujeme se zbytkem Justtýmu. Je zvláštní, že se někteří zaměřují pouze na jednotlivé části marketingu, když jsou tak úzce propojeny a je potřeba porozumět všem. Navíc by si marketér měl umět poradit sám s úpravou designu a kódu a nezahlcovat drobnostmi grafiky a developery.

Co vlastně markeťák celý den dělá?

Když lidem odpovídám, že dělám online marketing, tak je to pro některé synonymum sprostého slova. Za prvé, protože si většinou myslí, že je to jednoduché a může to dělat každý, kdo umí zapnout prohlížeč, a za druhé, protože jsme to my, co můžeme za ty otravné reklamy na Facebooku. Rozhořčení z druhého bodu je celkem oprávněné, ale s prvním nesouhlasím. Online marketing, podobně jako další online služby, se vyvíjí každým dnem a stále se vytváří nové možnosti. Téměř každý týden přijde Google a Facebook s nějakou novinkou (většinou nefunkční) a marketéři se je snaží využít na maximum.

Dále je třeba pochopit, jaké služby inzerujeme. Během prvních týdnů v Justmighty jsem se stal odborníkem na umělé oplodnění, etážové pekařské pece a orientuji se v oblasti developerů a realit v Brně. Kdyby mi někdo před půl rokem řekl, že budu rozumět reprodukčním klinikám, tak bych se mu nejspíš vysmál.

Bacha na rádoby experty

Člověk se stále potřebuje vzdělávat. Vzniká stále více možností, kde se k těmto informacím začínající marketér může dostat, ať už na státních školách snažících se tento trend dohonit nebo na workshopech či školeních nejrůznějších odborníků. S těmito experty je to někdy složité. Těžko si ověříte, že opravdu něco umí a nejsou jen dalšími adepty do skupiny “kdo neumí, ten učí.” Přeci jen je podivné, že “odborníci” ve Facebook skupinách jsou schopní celý den ihned odpovídat na jakékoliv dotazy. Kde na to ten čas berou?! Chce to mít dobré reference ze spolehlivého zdroje.

Jako nejefektivnější forma vzdělávání se mi osvědčilo zkoušení nových věcí samostudiem. Čtením oficiálních blogů, čtením case studies nebo navštěvováním kvalitních online kurzů. S kolegy své poznatky sdílíme a posouváme naši úroveň výš. Téměř každý týden přijde někdo s novou informací nebo novou aplikací, která je pro nás zajímavá.

Line

Petr Kameníček

vede marketing
Line